TROUBLES DU LANGAGE ORAL CHEZ L'ENFANT
Bibliographie
C. Billard, « Troubles de l’acquisition du langage chez l’enfant », AKOS (traité de médecine), 2014
D. V. Bishop, « Ten questions about terminology for children with unexplained language problems », in International Journal of Language and Communication Disorders, n° 49, pp. 381-415, 2014
A. Frances, Saving Normal : an Insider’sRevoltagainst Out-of-Control PsychiatricDiagnosis, DSM-5, Big Pharma, and the Medicalization of Ordinary Life, William Morrow, New York, 2013
A. M. Galaburda, G. F. Sherman, G. D. Rosen et al., « Developmental dyslexia : four consecutive patients with cortical anomalies », in Annals of Neurology, n° 18, pp. 222-233, 1985
J. Law, S. Reilly& P. C. Snow, « Child speech, language and communication needs re-examined in a public health context : a new direction for the speech and language therapy profession », in International Journal of Language and Communication Disorders, n° 48, pp. 486-496, 2013
C. Parisse & C. Maillart, « Nouvelles propositions pour la recherche et l’évaluation du langage chez les enfants dysphasiques », in C. Gruaz & C. Jacquet-Pfau dir., Autour du mot : pratiques et compétences, Lambert-Lucas, Limoges, pp. 201-222, 2010
I. Rapin & D. A. Allen, « Developmental language disorders : Nosological considerations », in U. Kirk dir., Neuropsychology of Language, Reading, and Spelling, Academic, New York, pp. 155-184, 1983
S. Reilly, B. Tomblin, J. Law et al., « Specific language impairment : a convenient label for whom ? », in International Journal of Language and Communication Disorders, n° 49, pp. 416-451, 2014
P. Roy& S. Chiat, « Teasing apart disadvantage from disorder : the case of poor language », in C. R. Marshall dir., Current Issues in DevelopmentalDisorders, Psychology Press, Hove, pp. 125-150, 2013
P.A. Silva, S.M. Williams& R. Mcgeer, « Developmental language delay from 3 to 7 years and its significance for low intelligence and reading difficulties at age 7 », in DevelopmentalMedicine and Child Neurology, n° 25, pp. 783-93, 1983
O.C. Ukoumunne, M. Wake, J. Carlin et al., « Profiles of language development in pre-school children : a longitudinal latent class analysis of data from the Early Language in Victoria Study », in Child : Care, Health and Development, n° 38, pp. 341-349, 2012.
Site Internet
Plan d’action pour les enfants atteints de troubles spécifiques du langage : http://www.sante.gouv.fr/IMG/pdf/recommandations_tsl.pdf
La suite de cet article est accessible aux abonnés
- Des contenus variés, complets et fiables
- Accessible sur tous les écrans
- Pas de publicité
Déjà abonné ? Se connecter
Écrit par
- Catherine BILLARD : médecin des hôpitaux
Classification
Média